Registreer .frl
Nieuws

Het verhaal van Boomsma.frl

25 februari 2025

“We vertellen met .frl ons verhaal in drie letters.” 

-Chantoine Boomsma, Algemeen Directeur Boomsma Distilleerderij 

Een familiebedrijf dat al 140 jaar met Friese nuchterheid de wereld verovert. Boomsma Distilleerderij staat synoniem voor kwaliteit, ambacht en een scheutje eigenzinnigheid. De familierecepten van de dranken worden van oudsher doorgegeven en strikt geheimgehouden. Nu staat de vijfde generatie aan het roer, en bouwen Chantoine Boomsma en zus Saskia flink verder aan de expansie van Boomsma Distilleerderij. Chantoine vertelt over ondernemen in Friesland, de kracht van familiewaarden en waarom .frl perfect bij Boomsma past.

Van generatie op generatie

Het verhaal van Boomsma begint in 1883. In een klein pandje onder de Oldehove in Leeuwarden destilleerde, brandde en stookte de familie Beerenburger, jenever en likeuren. De recepturen vielen in de smaak en het merk Boomsma zette een groeicurve in beweging die nog altijd aanhoudt. Het assortiment van Boomsma bestaat vandaag de dag uit verschillende dranken, met onder andere Buitenlands gedistilleerde-tak. Daaronder valt de Glen Talloch Whisky, Esbjaerg Vodka maar ook Old Captain Rum én is er een wijnkoperij. Chantoine vertelt: “Of je tijdens een borrelmoment op een zeilboot in het zonnetje een Gin Tonic inschenkt of een kruidenbitter kiest om op te warmen tijdens het skiën – er is voor ieder moment een Boomsma-drankje.” 

Met de paplepel ingegoten

Of die recepturen volgens het familierecept door de jaren veranderd zijn? “Onze Beerenburg en Jenever worden nog altijd volgens het originele recept gemaakt. We hebben ook geen plannen om de recepturen aan te passen. Iets dat goed is moet je niet veranderen.” Sinds 2009 vormen Chantoine en Saskia de directie, en is het aan hen om dat soort keuzes te maken. “Samenwerken met je zus is geen gegeven succesrecept, maar ik ben blij dat we het zo doen. In eerste instantie wilden we beiden individueel de rol vervullen. Het is prettig dat we nu kunnen overleggen over belangrijke beslissingen. We hebben goede gesprekken en dat leidt tot nieuwe inzichten. Dat is belangrijk voor de toekomst van Boomsma.”

Ondernemen met gezond verstand

Chantoine denkt niet alleen aan het nu, maar ook aan de lange termijn. Het thema duurzaamheid staat bij Boomsma dus ook op de agenda. “Wij pakken alles mee wat mogelijk is. Van lichtgewicht flessen die minder glas verbruiken en zorgen voor een duurzamer transport, tot een bottelarij met een gereduceerde uitstoot door zonnepanelen. Maar duurzaamheid zit ook in onze mensen: sommige collega’s werken hier al 40 jaar. Dat zegt iets over wie we zijn en hoe we met elkaar omgaan.”

Friesland als fundament

Friesland is niet zomaar de thuisbasis van Boomsma; het is een deel van hun identiteit. “Onze producten zijn van oudsher Fries, maar onze ambitie reikt verder dan de provinciegrenzen. We exporteren inmiddels naar 35 landen, waaronder China, Amerika, Turkije, de Baltische staten, Polen en veel meer. Ondanks dat heeft de Nederlandse markt de overhand. En of je onze jonge pure graanjenever nu in het buitenland tegenkomt of bij je plaatselijke slijter – het Leeuwarder wapen staat pontificaal op de fles. We zijn trots op waar we vandaan komen en zullen hier niet snel weggaan. Ook omdat de mensen hier ons bedrijf maken. Wij claimen onze Friese roots met trots.”

Eigenwijze koploper

Boomsma was een van de eerste bedrijven die een .frl-domein registreerde. “Wij hadden altijd een .net en .eu, maar toen .frl kwam, was de keuze snel gemaakt. We zijn een Fries familiebedrijf en met zo’n klein element als een domeinnaam vertel je direct een verhaal. Mensen reageren er positief op. Het is herkenbaar, het valt op, en het is een subtiele, maar krachtige manier om te laten zien waar je vandaan komt.”

Dorstig naar meer

Met een mix van traditie en innovatie blijft Boomsma vooruitkijken. “We volgen de markt op de voet. Zo hebben we recent een Single Malt whisky gelanceerd en zijn we bezig met 0.0% dranken. Maar wat er ook verandert: onze familiewaarden blijven overeind. We blijven met Friese nuchterheid eerlijke producten maken, samen met een sterk team.”

Ben jij ook trots om als Fries of in Friesland ondernemer te zijn? Claim dan jouw .frl-domein!  

Bekijk hier de video die we met Boomsma maakten: