Het verhaal van Weidenaar.frl
7 oktober 2024“De Friese identiteit is waar Weidenaar groot mee geworden is. Een .frl-domein mocht dus niet ontbreken.”
Al sinds 1927 is de Friese droge worst van Weidenaar een begrip. Inmiddels heeft het familiebedrijf heel wat ontwikkelingen doorgemaakt. Nu, drie generaties later, zijn er meer dan 80 mensen in dienst, is er een grote slagerij en worstmakerij in Dokkum en is het assortiment flink uitgebreid. Wini Weidenaar, jongste dochter van de derde generatie, vertelt over het bedrijf en waarom het zo belangrijk is hun Friese trots uit te dragen.
Een smaakvolle geschiedenis
“Ik hielp mijn vader al in de winkel toen ik 12 jaar oud was. Ik stond dan achter de toonbank van de winkel in onze woonplaats Niawier. Mijn ouders gingen vroeger op vakantie naar Schiermonnikoog waar mijn vader “weigerde” het vlees in de supermarkt op ‘t eiland te kopen. Hij sprak de eigenaar aan over de kwaliteit. Waarop de supermarkteigenaar op zijn beurt mijn vader uitdaagde om het beter te doen, zo geschiedde. Vanaf dat moment begon Weidenaar vlees te leveren op meerdere plekken in Friesland, later ook daarbuiten.
Duurzame keuzes voor de toekomst
Nu staat mijn broer aan het roer. In 2014 verhuisden we van Niawier naar Dokkum met het bedrijf. Ook mijn broer zorgt dat het bedrijf zich blijft ontwikkelen. Dus in Dokkum hebben we al vijf keer uitgebreid. Maar het familierecept is bíjna precies hetzelfde zoals mijn ‘pake’ de droge worst bereidde. We voegen nu enkel wat minder zout toe. Dat is gezonder. We zetten ons ook in op het gebied van duurzaamheid. Zo ligt het dak vol zonnepanelen en gebruiken we warmte die vrijkomt bij koelen en vriezen om water te verwarmen. We hebben geen restproduct want we verwerken alle delen van het vlees in ons gehakt en/of droge worst. Er is een biologische productlijn en we gebruiken 30 procent minder plastic ten opzichte van vorig jaar. Het plastic dat we gebruiken is gerecycled en dat is vrij uniek in deze branche.
De sterke Friese identiteit
We zijn Fries in hart en nieren, we zijn trots op onze identiteit. Logischerwijs willen we laten zien waar we vandaan komen. Het zit diep in ons dna, en dat uit zich in de producten die we maken. Ik ben vijf jaar lang bezig geweest om de Albert Heijn binnen te halen. Toen dat lukte, sprong ik een gat in de lucht. Een vertegenwoordiger van de supermarktketen zei toen tegen mij: ‘Jullie zijn Fries, dus betrouwbaar. Als jullie ‘ja’ zeggen, is het ook echt ja.’ In de retailwereld maakt dat je daarin onderscheidend. Het zou bijna dom zijn om dat niet in je voordeel te gebruiken!
Een sterk merk
De verpakkingen van onze producten hebben een Fries tintje. Of je nu fan bent van Groninger droge worst, Spaanse chorizo liefhebt, geniet van een Drentse droge worst of steevast Riperkrite grillworst in je mandje vindt – de kleuren van de Friese vlag en het pompeblêd pronken op ál onze producten. Ook onze website draagt bij aan die profilering. Met Weidenaar.frl geven we onze klanten een betrouwbaar gevoel. Dat is heel waardevol voor het bouwen van een band met de klant. Dus blijven we rustig doorgroeien en kwalitatief goede producten maken in Dokkum. Voor Friesland, maar ook zéker daarbuiten!”
Benieuwd hoe dat eruitziet? Check dan dit filmpje!
Ook een sterk merk bouwen? Check of jouw .frl-domein beschikbaar is!